Het toverwoord is ‘lidmaatschap’

| Door Secretariaat

Op dinsdag 23 oktober jl. brachten zo’n veertig leden van het Genootschap voor de Bakkerij en een tiental introducés een inspirerend bezoek aan de Verspillingsfabriek in Veghel.

In dit ‘verspilde’ fabriekspand in Veghel, dat Hutten liet inrichten met diverse koel- en productieruimtes, krijgen reststromen vanuit de voedingsindustrie een nieuwe, nuttige bestemming. Zo worden de kontjes en kopjes van de tomaten die bijvoorbeeld McDonald’s overhoudt, verwerkt tot tomatensoep en -saus.

Bakkersgeslacht
Het leven van ondernemer Bob Hutten, de drijvende kracht achter Hutten Catering en de Verspillingsfabriek en telg uit een bakkersgeslacht, draait in zijn ogen om van betekenis te zijn. Deze zienswijze van Hutten heeft geresulteerd in diverse innovatieve stappen en een trendsettende rol in de foodservice-sector. Maar ook als werkgever toont het bedrijf in Veghel zich als eigenzinnig en vooruitstrevend en worden kosten noch moeite gespaard om de bijna 2.000 personeelsleden in de meest prettige en productieve staat te brengen. Samen met een aantal van zijn collega’s vertelt hij de leden van het Genootschap onder andere hoe je verspilling van talent kunt voorkomen en hoe je je kunt onderscheiden als werkgever.

Inclusieven
De eigenzinnige ondernemer startte niet alleen de Verspillingsfabriek, maar nam in 2015 ook Bakkerij Kentalis Compas over. Het oorspronkelijke doel van deze bakkerij was jonge mensen met gehoorproblemen, die niet aan een reguliere baan kunnen komen, een zinvolle dagbesteding aan te bieden in een aangepaste en prettige werkomgeving. Inmiddels is het personeel in de bakkerij en in de Verspillingsfabriek volgens Hutten een smeltkroes aan mensen, ‘inclusieven’ zoals hij deze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt noemt. Allemaal mensen die er volgens Hutten echt toe doen. Talenten, die ieder vanuit hun eigen kunnen, een steentje bijdragen aan de toekomst van het bedrijf.

Het is volgens Hutten van groot belang dat mensen echt betrokken worden en daardoor het gevoel hebben dat zij meewerken aan het doel, zoals een betere bakkerij maken. Dat vraagt een andere vorm van leiderschap. ‘Ik dacht vroeger ook dat ik de baas was, maar op een moment zie je dat je rol moet veranderen. Dan kom je als leider in de volgende fase terecht: de rol van het faciliteren zodat mensen in hun kracht komen.’

Geloven in de droom
Hutten investeert in het geluk van zijn samenwerkers (het woord dat Hutten gebruikt voor medewerkers). Echt niet altijd even makkelijk, want werken met ‘inclusieven’ betekent soms dat snel schakelen bijvoorbeeld niet gaat. Maar door consequent te zijn en te geloven in zijn droom en die van zijn mensen, ziet Hutten zijn onderneming jaar na jaar verder groeien. Het leven draait in zijn ogen om van betekenis te zijn.

De leden van het Genootschap voor de Bakkerij toonden zich zeer geïnteresseerd in de aanpak van Hutten en menig ondernemer vroeg zich af hoe het andere personeel staat tegenover het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.‘In de praktijk is het niet altijd makkelijk. Deze werknemers hebben echt begeleiding nodig en voor je overige personeel is dat niet altijd even makkelijk’, is een veel gemaakte opmerking. Hutten herkent de ervaringen en wees de leden van het Genootschap erop inderdaad goed voorbereid te zijn en hulp te zoeken bij gemeente of UWV, die met hun expertise bij kunnen dragen aan het slagen van dergelijke projecten.

Ook Thijs Fokker, manager mobiliteitscentrum & community bij Hutten, ging in zijn sprankelende betoog in op de manier waarop Hutten zijn personeelsbeleid heeft georganiseerd. ‘We gaan uit van positiviteit, het BLG-principe. Dat staat voor Beste, Leukste, Gelukkigste. Het welzijnsdenken. Wij denken niet dat door het hebben van geld succes wordt gegenereerd en dat je daar gelukkig van wordt, maar juist in de omgekeerde volgorde. Doordat je gelukkig bent, kun je succesvol zijn en dan ga je vanzelf geld verdienen.

Toverwoord is lidmaatschap
‘Bakkerijen’, zo hield Hutten zijn gehoor voor, ‘onderscheiden zich in de markt doordat ze kunnen inspireren, een beleving geven, het moment kunnen pakken en de klanten kennen. Het toverwoord voor de bakkerij is lidmaatschap’, meent hij. ‘De klant echt bedienen, beleving bieden en gelukkig maken. En luisteren naar wat de klant wil. Je klantenbestand verder uitbreiden door het gevoel of een daadwerkelijk lidmaatschap tot stand te brengen. Op die manier ben je echt in staat meer klanten in je winkel te krijgen.’

De middag werd afgesloten met een heerlijk “walking dinner” uiteraard verzorgd door Hutten Catering.

 

Bron: Eerste publicatie door Marijke Buijs op 25 oktober 2018 op Bakkerswereld.nl

© 2024 Genootschap voor de Bakkerij | Alle rechten voorbehouden - Ontwerp: Onze Ontwerpster | Ontwikkeld door: Stric